Valentijnscadeau - Reisverslag uit Béli, Guinea-Bissau van Jasper Hoogveld - WaarBenJij.nu Valentijnscadeau - Reisverslag uit Béli, Guinea-Bissau van Jasper Hoogveld - WaarBenJij.nu

Valentijnscadeau

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

16 Februari 2012 | Guinea-Bissau, Béli


Het werd dus nog iets later wanneer we naar de Boé gaan. Maandag was eerst het plan, maar de Mitsubishi was nog steeds niet gemaakt, tot grote ergernis van Joost en de autopapieren waren er half. We moesten nog alleen naar de RDW, maar die hadden de auto nodig. Tem passensa. Uiteindelijk zijn we dinsdag vertrokken met de Toyota op mistige dag naar de Boé. Roger (landelijke coördinator MISUBAB) reed mee tot Gabu. In Gabu heb ik Amadu (coördinator MISUBAB in de Boé) en Issaga (lokale medewerker) ontmoet. Er was echter een halfbroer overleden van Amadu en er was dus een ceremonie (het zijn moslims). Na de ceremonie even wat overlegd en op tijd vertrokken voor de laatste 85 km. Wat een weg zeg, maar ik wist dat van te voren. Goed om mij heen gekeken en ook naar voren, want ik voelde mij niet zo lekker. Halverwege gestopt voor een reuzen termietenheuvel, en jongens met een gevang patasaap, zie foto’s. Gelukkig waren we op tijd voor de Pont in Che che (die stop om 7 uur), daar de accu afgegeven en even met dorpshoofd gepraat. Toen vervolgde we onze reis en na ruim 3,5 uur kwamen we aan in Beli. Daar als blok in slaap gevallen. In een van de projecthuizen (raar besef dat dit de enige twee huizen zijn met stroom zonder generator, maar op zonne-energie in de Boé regio. Al hebben ook maar paar mensen in Beli een generator). Volgende dag bleek Joost midden in de nacht nog weg geweest voor een steekpartij 35 km verderop (+/- 2 uur rijden met auto) en dat na een lange dag rijden/regelen. Respect.

Ik heb niet veel geluk gehad met mijn fiets het duurde nog ff voordat hij helemaal gemaakt was. Wat wil je met de keuze uit slecht chinees materiaal of iets minder slecht materiaal. Na de nodige dag en hulp van mecanicien heb ik mijn zadel vast weten te krijgen met een extra sardineblikje en fietsbanden geplakt/vervangen zodat ze nu hard ouden blijven. Gelukkig stonden er nog twee fietsen van Chimbo van de flora onderzoekster. Zij is er momenteel niet dus Joost en ik hebben deze gebruikt om mijn eerste veldverkenning te doen op 2e dag in Beli. Veel sporen gezien: nesten, trommelbomen voor lange afstandscommunicatie, afgeknaagde stukken tak door chimpansees, poep, mogelijke chimpansees etensresten en haren. Helaas geen chimpansees gezien, maar dat zal wel goed komen. Wel hoop zweetbijen die op je hoofd zoemen. Verder SD-kaart en batterijen van Wildcamera vervangen en ’s avonds filmpjes gekeken van Joost welke dieren al vastgelegd zijn. Veel chimpansees, maar ook bushbok, penseelzwijn, duikers, luipaarden, civetkat, stekelvarken, groene aap, patasaap, sprinkhanen en nog een paar zoogdieren. Daarna niet lekker geslapen vanwege een geit die om half 5 uur ‘snachts aan het werpen was naast mijn huis. Op zaterdag een wandeling gemaakt naar de andere kant van Beli. Deel van het bos is gekapt voor cashewbomen (export naar met name India). Dat is niet eens voor eigen consumptie, helaas erg jammer. Ook zijn er semi-nomadische vee boeren uit Guinea Conakry die de droge savannes in ongecontroleerd in brand steken, en dat alles voor beetje groene gras wat er opkomt voor het vee. Daar gaat alle verjonging van het Bos. Dat is nu eenmaal zo en Het is ook de taak aan lokale medewerkers om bevolking van Boe bewust te maken dat er minder gekapt en gebrand moet worden. Dat is wel lastg want ze geloven vaak nog steeds; dat je dood gaat als je water drinkt waar een gekko in heeft geplast of dat je de ziel van een persoon steelt als je een foto van ze maakt. Mmmm zware klus, dus.

Ik heb ook kennis gemaakt met Bucari (lokale medewerker die met mij veld in gaat met dorpscomités). Ik heb met hem al even over het onderzoek gehad en gewoon kennis gemaakt. Alleen een Klein probleem wat in weekoverleg naar voren kwam. Hij wil niet verder dan 20 km op ene dag fietsen. Dat is nogal lastig als ik alle 27 dorpscomités af moet gaan over de gehele Boe. Het plan is nu dat we in elke geval gaan dorpshoppen. Fietsen naar dorp , slapen, Bush in, fietsen naar volgende drop, daar slapen, ochtend bush in, ect. Dat moeten we wel nog even uitstellen want Bucari moest naar Gabu voor 3 dagen. Ffffff, Tem passensa. Toen zat ik er wel doorheen, had het even moeilijk en dacht wat doe ik hier. Na een sms naar NL en eigen muziek beetje beter.

De volgende dag (dinsdag) ben ik met weer met Joost de bush in geweest. Als soort compensatie dat ik nog niet kon beginnen aan mijn onderzoek maar vrijdag pas. Ik had mij erbij neer gelegd en besloten om van mijn velddagje te genieten met Joost nu naar de andere kant van de Rio Quebube geweest. Daar flink stuk gewandeld over savanne en door dichte bush. Toen de trailcam opgehangen bij een trommelboom om dat te filmen. Verder veel nesten gezien van verschillende leeftijden, komt vast nog voor mij van pas. Plots hoorde we chimpansees. We moesten nog paar nesten doen en toen de rivier over gestoken. Natte voeten en schoenen gehaald en tot de knieën in water stukje de rivier stroomafwaarts gevolgd om door dichte bush op zoek te gaan naar chimpansees, maar ze lieten zich niet meer horen. Toen vonden we verse poep en ook verse nesten. De poep meegenomen om uit te spoelen in Beli voor zaden/eetpatroon). Toen hoorde we ze weer en zijn we ze gaan zoeken. Na 20 minuten durende achtervolging van de chimpansees waren het mijn eerste wilde chimpansees, mijn valentijnskado. 4 stuks vanaf een meter of 75/100. We stonden in savanne dus ze hadden ons vrij snel in de gaten. Ze gingen er vandoor vlak langs gebied met trailcam. Mijn filmpje is mislukt (vergeten op rec te klikken), maar dat boeide mij niet zo veel. Ik heb wilde chimps gezien!!!

Op de terugweg wel en lekke band gekregen en na 6 uur veldwerk is 3,5 km terug lopen best zwaar. Na een welverdiende douche, voldaan gaan slapen.. De volgende dagen bezig geweest met velddata analyse van de dorpscomités en baobab vrucht uit de boom gehaald. Is erg lekker om op te sabbelen. Het analyseren is vrij lastig is lastig aangezien ik geen fula, noch creol spreek en du ook niet kan lezen. Met hulp van Joost lukt dat wel. Creol is de spreektaal hier (60% spreekt het) en het is een combinatie van Portugees en lokale invloeden. Ik ben creol wel aan leren. Voor fula is djarama (hallo en bedankt) erg belangrijk en djantoem (goed). Je moet in Guinee-Bissau iedereen die ouder is begroeten en in de Boé vragen ze dan van alles aan jou: hoe gaat het, en met je vrouw, en met je familie, en met je lichaam, en met je werk, ect. Het antwoord is altijd djantoem, ook al is dat niet zo.

Vrijdag ga ik met Bucari naar Sutamaca en de dag erop naar Che Che voor veldbezoeken en vanaf daar reis ik door naar Bissau om Carnaval in Bissau te vieren en naar internet toe te gaan. Dan volgt daar mijn volgende update over mij reis en carnaval, voordat ik 3 weken in Beli ben.

Als laatste nog een opmerking mijn naam is hier lastig uitspreken is. Ik heet hier Gaspar, maar op mijn vergunning staat ook hele aparte achternaam, Jasper Richard Mendik Moogveld, zie foto.

  • 19 Februari 2012 - 19:01

    Emiel:

    Zo, Jasper, carnaval is hier begonnen...'t is al de 19e. Ik leid af uit je verhaal dat je nu in Bissau bent? Verder, tja, nobody said it was easy...
    Indrukwekkende avonturen. Ik ben er bij en ik kijk er naar. Mooi. Waar een Beevee borrel al niet goed voor is.

    Hier zitten de schaatsen alweer in het vet en ik verlang naar die 37 graden die jullie daar hebben.

    Oh ja, Prins Friso, het broertje van WA, heeft vrijdag een lawine over zich heen gekregen. Heel Nederland leeft mee (met alle media). Hij is 48 uur onderkoeld gehouden. Hij is niet buiten levensgevaar.

  • 19 Februari 2012 - 19:31

    Maud:

    He Japsie.. goed verhaal weer!! Ik ben zeer benieuwd naar je dorpshoppen avonturen :D Maar zo te horen gaat alles daar zoals gewoonlijk.. pole pole :) Hou je taai en geniet met volle teugen... tis voorbij voordat je het weet.

    xxx Maud

  • 20 Februari 2012 - 08:52

    Inge:

    He Gaspar! Leuk om te lezen hoe het er daar allemaal aan toe gaat. Jammer dat je af en toe wat tegenslagen hebt, maar dat komt toch altijd weer goed! Wat super tof dat je je eerste chimpansee hebt gezien, dat noem ik inderdaad een top valentijnscadeau ;) Heel veel succes met je fietstour. Wij gaan morgen er goed tegenaan met de kroegentocht in Cuijk. Zou fijn zijn als het hier zo lekker warm was als bij jou :P
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal...
    xx

  • 20 Februari 2012 - 10:31

    Hilke:

    Heeeeee Jasper,
    Klinkt goed joh, die temperatuur :). Dat kunnen wij alleen maar hopen voor over 4 maanden haha! Succes met aanpassen aan t Afrikaanse tempo, is lastig maar hoort er wel bij. Spot nog lekker veel aapjes, succes met fietsen op de brakke fiets en geniet ervan!!

  • 20 Februari 2012 - 14:48

    Marjon :

    hey jasper te gek dat je in afrika bent das een heel avontuur geniet ervan en ik lees elke keer je verslag dus ik blijf op de hoogte van wat je allemaal meemaakt groetjes uit arnhem marjon en willem

  • 20 Februari 2012 - 18:03

    Valerie:

    Nice gasper!! klinkt super vet en je ziet er als een echte dr livingstone uit :D geniet er met volle teugen van. We drinken er morgen een op je :D

  • 22 Februari 2012 - 05:37

    Terry:

    Jappie!
    Wooww, gaaf man! heb net even al je verhalen gelezen .. zo maak je nog is wat mee ;)
    wens je nog een hele fijne tijd en ik blijf op de hoogte, Moogveld :D
    Zonnige groet vanuit Bonaire, ik geniet hier nog even een maandje! xx

  • 23 Februari 2012 - 12:48

    Nina:

    Jouw verhalen en foto's brengen weer veel herinneringen aan Kameroen bij mij boven. Heel herkenbaar. Ook de gebruiken in het dialect waren in Kameroen precies hetzelfde, alleen iets andere woorden. Hopelijk maken alle mooie ontmoetingen met wilde dieren de tegenslagen een beetje goed!

    Blijf genieten! Groetjes, Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 12 Dec. 2011
Verslag gelezen: 880
Totaal aantal bezoekers 39561

Voorgaande reizen:

07 April 2014 - 03 September 2014

Stage op Sapelo Island, USA

31 Januari 2012 - 25 Mei 2012

Stage in Afrika

Landen bezocht: