Afrika vs Nederland - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Jasper Hoogveld - WaarBenJij.nu Afrika vs Nederland - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Jasper Hoogveld - WaarBenJij.nu

Afrika vs Nederland

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

05 Februari 2012 | Guinea-Bissau, Bissau

Tja het blijft Afrika. Het word geen zaterdag dat ik naar het onderzoeksgebied ga maar hopelijk maandag. De papieren van de auto zijn nog steeds niet geregeld. Er moet nog een handtekening onder van hoofd van de RDW. Nummerplaten hebben ze al wel. Bovendien is de auto ook nog niet helemaal gemaakt. Ze hebben wel twee auto’s, maar de auto voor in bush is stuk. Achja het zal wel goed komen. Ik heb mij hier wel beetje vermaakt. Op vrijdagavond zijn we naar het nationaal ballet gegaan van Guinee-Bissau. Dat is dus vooral Afrikaanse dans en wel van verschillende stammen in de regio en ook van omringende landen. Was wel leuk om wat cultuur te snuiven. Joost zij dat dit een voorbode is voor carnaval. Dat is het grootste feest van het land en dan ga ik dus meemaken.

Verder heb ik rond gelopen in de stad en nog een aantal dingetjes regeld. Ik moet mij nog wel inschrijven bij het consulaat. Dat is Jan van manen, een van de 8 Nederlanders hier. Hij runt een bedrijf dat mavegro heet. Dat verhuurt kantoren (ook een aan de stichting voor het lokale bauxiet project MISUBAB), heeft een garage en ook een eigen winkel, met jawel Nederlandse producten als pindakaas en peperkoek. Pindakaas heb ik al gekocht, dan heb ik wat op brood in de bush, want verder is daar niets voor op brood en ok geen koelkast. Hij woont hier met zijn vrouw een 1 dochter. Een andere Nederlander hier runt de administratie en organisatie van het Ziekenhuis hier en probeer van een groot ongeregeld zooitje een iets minder ongeregeld zooitje te maken. Oh ja Nederlandse is hier ook door radio mavegro (in Bissau), Henk Westbroek met Vriendschap. Wel raar als je op weg bent naar de markt, wat een wirwar is aan smalle gangetjes en je zo kunt verdwalen.

Op zaterdag heb ik een dag gehad om even bij te komen. Ik ben veel in pensao gebleven heb wat gelezen en sudoku’s gemaakt. De eigenaar van pensao is Marcel (Zwitser) en Lina (lokale bevolking). Ik heb veel met Marcel gepraat zowel in het Engels als in het Duits. Ze hebben twee kinderen een jongetje Hubert (6/5) en meisje Helene (2). Met het jongetjes heb ik beetje getekend, gevoetbald en beetje gecombineerd tussen Duits en Frans gepraat. Ook hebben we samen lilo en stitch gekeken. Vet grappig. Elke keer als hij mij nu ziet zegt hij stitch, haha. Marcel zie ook dat ze hier niet met de kinderen spelen, dus hij vond wel leuk toen ik dat wel deed.

’s Avonds zijn we naar het sportcomplex gegaan van Bissau. Groot complex met een kunstgra voetbalvelden en 3 zand voetbalvelden. Daartussen waren kleine veldjes. Er waren in totaal wel 300 jongens aan het voetballen. Ook zijn er tennisvelden daar, maar wat Joost en ik gingen doen samen met vrienden van hem, raad je nooit. Ultimate frisbee. We waren met zijn achten: Joost, ik, Rachel (Australische), Vriendin & Mat (Amerikanen) en 3 lokale jongens. Een ervan heette upa (wat je uitspreekt als opa) en de andere monsu (met bijnaam mooi). Rachel is overigens ¼ Nederlands en heet de Ruiter met de achternaam. We speelden 4 tegen 4 en het potje werd omgedoopt in Amerika tegen Hollanda. Was wel lekker om even te sporten ook al was het op een onregelmatig zandveld met op- en afstapjes vol stenen met je all stars.


Ben ook naar de kapper geweest in oud Bissau. Heb dus een nieuwe coupe. Hij is vrij kort, maar dat is wel fijn met die warmte hier en je haar ziet er minder snel heel vies uit. Verder hebben we door iemand, met een mooie Europese racefiets, een locatie aangewezen gekregen waar we goeie Europese tweede hands fietsen kunnen krijgen. Die ik nodig heb voor mijn stage. Verder nemen de ouders van Joost geld voor mij en de vergeten spullen. Dat is weer mooi geluk. Joost gaat morgen die papieren regelen inde ochtend en fietsen en auto> Zodat we nog voor middaguur kunnen vertrekken richting Beli. Ben benieuwd of het nu wel lukt. Er zijn een paar foto bijgevoegd van de stad. Helaas niet van fort, daar mag je geen foto’s vn maken op iedere hoek staan militairen enzo.

Hopelijk tot een berichtje over twee weken. Dan ben ik in de Boé geweest. Warme groeten vanuit het warme Bissau voor het koude Nederland,

  • 06 Februari 2012 - 07:58

    Jacques:

    Hoi kerel, lekker kapsel!!! Aan de foto's te zien ga je er wel op uit, super. Succes de komende weken. papa

  • 06 Februari 2012 - 15:51

    Maud:

    Goed kapsel jappie!!! Het ziet er allemaal heel mooi en leuk uit. Hopelijk ben je nu ongeveer al onderweg :D

  • 06 Februari 2012 - 17:43

    Jasper Hoogveld:

    Hallo allemaal,

    Ik ben nog steeds niet onderweg. Gelukkig is de auto wel gemaakt, alleen te laat om vandaag te gaan. De papieren van de auto zijn ook nog steeds niet in orde. We hebben nu wel tijdelijke papieren op goede kenteken. We hebben ook europese fietsen die vandaag aan kleine dingetjes verholpen zijn. hopelijk morgen beginnen we aan de rit van 5,5uur naar de Beli. tem pasare

  • 06 Februari 2012 - 21:35

    Hilke:

    Hee jasp, Klinkt goed daar! Succes met je rit! Veel plezier daar :)

  • 07 Februari 2012 - 13:55

    Karlijn:

    woow dat lijkt wel het jongetje van vroeger

  • 08 Februari 2012 - 06:58

    Emiel (ooitBeeVee):

    Jasper,
    Mooie foto's en video's. Je had er de tijd voor, begrijp ik;-). Nu zal je wel al in je dorpje zijn. Veel plezier met je dorpsgenoten, de chimps en de plantjes.
    Houd het hoofd koel...
    Btw. vanavond komen de rayonhoofden bij elkaar i.v.m de Friese Gekte. Misschien komend weekend 11-stedentocht.
    Emiel Suykerbuyk

  • 08 Februari 2012 - 13:28

    Myrion:

    Leuk kort koppie, nu heb je geen gel meer nodig. Ja. het is Afrika. Je zult nu wel in Beli zijn aangekomen en vol met nieuwe indrukken en belevingen zitten.
    groetjes mam

  • 09 Februari 2012 - 17:39

    Ellie Uit Lent:

    Hallo jasper,

    Kwam op deze site en zag je reisverslag ,ik zal het de komende tijd wel volgen.
    ik wist niet dat je al weg was, succes met je stage en vele groetjes van ons .
    Toon en Ellie uit Lent.

  • 10 Februari 2012 - 15:04

    Ruud:

    leuk om iets van je te lezen jappie! het fort staat nog steeds ;) we moeten binnenkort ff bellen! geniet ervan

  • 18 Februari 2012 - 20:51

    Mark:

    Hej Jappie,

    Ik wist niet dat je ondertussen al wat meer op je blog had gezet. Zal me even maar aanmelden voor de update. Ik ben benieuwd wat je de volgende keer weer gaat meemaken. Het is wel een geregel zeg poepoe. Succes ermee en tot horens.

    Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 12 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1380
Totaal aantal bezoekers 39547

Voorgaande reizen:

07 April 2014 - 03 September 2014

Stage op Sapelo Island, USA

31 Januari 2012 - 25 Mei 2012

Stage in Afrika

Landen bezocht: