De reis naar Bissau - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Jasper Hoogveld - WaarBenJij.nu De reis naar Bissau - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Jasper Hoogveld - WaarBenJij.nu

De reis naar Bissau

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

02 Februari 2012 | Guinea-Bissau, Bissau

Na flink wat gestress ben ik rond 6 uur vetrokken in Nijmegen en ben ondanks file toch op tijd aangekomen op het vliegveld van Brussel. Daar heb ik afscheid genomen van mijn moeder en begint mijn Afrikaanse avontuur. In het vliegtuig alle lekker ontspannen en bedient worden. Was helaas wel verplaatst naar een andere plaats aan het raam, maar kon toch gelukkig naar buiten kijken. Daar de straat van Gibraltar gezien en Sahara. Wat een grote zandbak. Op half 5 lokale tijd (1 uur tijdsverschil) zette ik voet op Afrikaans Bodem in Banjul. Daar werd ik nogmaals gecontroleerd en stond een man klaar met briefje met mijn naam erop. Hij sprak Engels, mijn chauffeur sprak echter geen Engels. Naja, mijn koffers gepakt en werden naar op een karretje gezet. Een Afrikaan in groen pak duwde het karretje naar De auto van de stichting. Tassen erin en toen wilde ze fooi, tja ik blijf een blanke en die hebben geld. Ik mijn laatste kleingeld aan euro’s gegeven en toen konden Alfa (chauffeur) en ik vertrekken in grote witte Toyata. Ik had een beetje een klap gekregen doordat ik van -6 naar +34 graden Celsius ging en was dus beetje de weg kwijt. Toch heb ik genoten van het uitzicht en omgeving.

Alfa spreekt Frans, Creolo (soort Portugees), Fula en nader dialecten. Dan is Frans beste oplossing, dacht ik zo. Met wat communiceren met handen erbij konden we praten. Opeens hoorde we een fluitje. Hij reed 10 meter te ver langs een politiepost. Jaja dat werd boete. Ik liet mij niet nog eens afzetten en heb dus precies gedaan wat Alfa deed in frans en ik in het Engels. Na 10 minuten proberen gaf de agent het op om geld te krijgen. Stond ook een rij te wachten nu. Mooi wij konden verder naar grens van Gambia en Senegal. Daar verschillende controles gehad, van paspoort, autopapieren enzo. Toen zijn we Senegal in gereden op reis naar Zinguinchor. Vlakbij grens met Guinee-Bissau. Mijn visum ging pas de volgende dag en hebben daar in le peroquet (papagaai) geslapen aan de rivier. Het eten daar was prima al leek mijn spaghetti bolognaise meer op een vis met tanden, friet en sla. Tja het blijft Afrika. Later bleek ober een foutje gemaakt te hebben en wisselde hij het om.

Na een nacht onder door mijzelf gerepareerde klamboe ben ik jawel een uur te vroeg opgestaan. Vergeten mijn klok terug te zetten. Naja het wat gelezen en geschreven en toen gingen wij weer opweg naar Bissau. Zou ongeveer 2 a 2,5 uur duren. De grens bij Senegal ging om 8 uur open, maar 25 later werd het een feit. Toen ook naar Guinee-Bissau. Na paspoort controle en ingeschreven te zijn in land mochten wij verder gaan. Na een half uurtje hebben we voor €0,75 koffie, thee en broodjes gehad. Toen volgde de een ries door een nationaal park mooi natuur. Guinee-Bissau is veel meer bomen en struiken dan Senegal. Tenminste het gebied waar ik doorheen reed. We zijn twee grote rivier over gestoken waar een nieuwe brug overheen liep. Bekijk het filmpje maar, want ja eerste wilde dieren daar gespot en dat waren dolfijnen. Super vet.

Eenmaal in Bissau aangekomen heeft Alfa mij bij het gehuurde ruimte van het pensioen afgezet, waar Zwitserse eigenaar op mij stond te wachten. Het is een Kamer met bed en badkamer, met daarnaast een kantoor. Na 30 minuten kwam Joost naar mij toe. Hij is medewerker van Stichting Chimbo en doet het fauna gerelateerd onderzoek. Met hem heb ik door de stad gelopen en allerlei dingen gezien. Verwoest presidentieel paleis dat nog onveranderd is na bestorming in 1999. Kogelgaten en mortierinslagen zijn nog zichtbaar. Verder zijn we naar het tweede kantoor geweest, waar Joost slaapt. Er komt namelijk en tweede project bij en die komt bij het pensioen. Verder zijn we langs belangrijke mensen (IUCN, IBAB, ministerie) gegaan voor mij. Niet iedereen was er, maar dat komt nog wel. Terug met taxi, allemaal oude Mercedessen rijden hier) en ik heb inmiddels wel een vergunning dat ik in gebied onderzoek mag doen.

Verder tot de conclusie gekomen dat je hier aan pasjes niets heb. De paar pinautomaten accepteren allen VISA. Ik heb mastercard, want een VISA krijg je niet als student. Verder ben ik ook mijn horloge vergeten en de radiokabels van de stichting. De ouders van Joost komen over 2,5 week deze kant op en kunnen waarschijnlijk geld en de kabels meenemen. Dit lukt hopelijk. Ik vertrek hopelijk zaterdag met de andere Jeep, die gemaakt moest worden, van de stichting samen met Joost voor 2 weken naar de Boé. Daarna kom ik weer naar de hoofdstad voor wat kantoorwerk enzo. Dan ontvangen jullie weer een update als het goed is.

Ik geniet hier van mooie weer, natuur, mensen, cultuur, stof, tropisch fruit en lekkere vis.

  • 02 Februari 2012 - 15:33

    Lot:

    Hey Jasper!

    Wat goed dat je veilig bent aangekomen :) En wat heb je al veel meegemaakt in die paar dagen! Belooft veel goeds! :) Ik zal je reisblog goed in de gaten houden. Heel veel succes met het geld, je horloge en de kabeltjes! En geniet lekker van al het moois en lekkers daar!

    Liefs, Lot

  • 02 Februari 2012 - 17:33

    Hilke:

    Haha jasper, ik moest heel hard om je Afrikaan in groen pak!! Klinkt goed daar, lekker warm ook :). Succes met aan geld komen, stom hoor dat ze niet gewoon mastercarden :), succes ermee!!
    X

  • 02 Februari 2012 - 18:09

    Myrion:

    Hallo Jasper,

    Mooi verhaal en foto's. Ben nu al benieuwd wat je de komende 2 weken allemaal zult beleven.
    Veel succes en geniet van de omgeving en indrukken.

    Liefs mams

  • 02 Februari 2012 - 20:55

    Mark:

    Klinkt goed allemaal Jappie, goed om te horen dat je veilig bent aangekomen :)

  • 02 Februari 2012 - 21:51

    Lieneke:

    Hoi hoi,

    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen! Erg leuk ook om meteen al wat foto's te zien. Ik ben benieuwd wat je nog meer allemaal meemaakt!
    Veel plezier!!!

    xx

  • 02 Februari 2012 - 21:53

    Valerie:

    Jappie!! Je bent er! Nu alleen nog geld, maar ik geloof dat chimpansees daar weinig waarde aan hechten...

  • 03 Februari 2012 - 07:18

    Marlijn:

    Heej Jappie,

    Fijn dat je er veilig bent! Inderdaad al genoeg meegemaakt in die paar dagen. Succes met het kantoorwerk en veldwerk en ik zie je volgende blog wel verschijnen!

    x Marlijn

  • 03 Februari 2012 - 09:13

    Maud:

    Heee Jappie!

    Goed dat je goed aangekomen bent natuurlijk. Geniet van Afrika! Ik ben echt dik jaloers :) BTW that mastercard verhaal had ik je al kunnen voorspellen.. Die afrikanen zijn daar niet zo goed in :) Ik ben benieuwd wat je allemaal mee gaat maken na twee weken :)

    Have fun!

    xxxxx

  • 03 Februari 2012 - 11:00

    Thomas:

    Ha Jasper!

    Leuk om al wat te kunnen lezen en foto's te kunnen zien! Klinkt allemaal heel mooi en heel afrikaans. Geniet er van en ik ben benieuwd naar je volgende update.

  • 03 Februari 2012 - 12:34

    Inge:

    Hey Jasper,

    Goed te horen dat je veilig bent aangekomen. Zo te horen heb je al goed kennisgemaakt met de Afrikaanse way of life :P Ben nu al jaloers dat jij daar lekker in het zonnetje zit en wij hier in de vrieskou brrrrrr. Geniet ervan en ben benieuwd naar je volgende update ;)
    x

  • 05 Februari 2012 - 11:32

    Jacques:

    Dag Jasper, leuk, spannend en enerverend verhaal. Deze ervaring daar dromen anderen van om te doen maar jij doet het, top man. Ik ben trots op zo'n ondernemede zoon. Ik blijf je op de voet volgen. Groetjes je vader

  • 24 Februari 2012 - 11:33

    Jacques:

    Hallo Jasper, uit jou verslag lees is dat je regelmatig voor veraasingen komt te staan. Leuke foto's en film, zo krijgen we een beetje een beeld hoe het daar is. Groetjes Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 12 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1055
Totaal aantal bezoekers 39555

Voorgaande reizen:

07 April 2014 - 03 September 2014

Stage op Sapelo Island, USA

31 Januari 2012 - 25 Mei 2012

Stage in Afrika

Landen bezocht: